För att ändra närvaro på verkstadsnivå i grunddata behöver du ha behörighet som CAB Plan Administratör.


  • Gå till någon utav flikarna Skadebesiktning, Bokning, Planering, Tekniker eller Flödesvisning
  • Klicka på knappen Hantera vid rutan för Frånvaro och utökad arbetstid





Alternativ 1 (Importera helgdagar)


Du kan välja att importera nationella helgdagar för ett kommande kalenderår. 
Vid import så kommer ledighet läggas på samtliga avdelningar på verkstaden. 

  • Klicka på Importera
  • Välj marknad Sverige och årtal
  • Klicka på Hämta


Vid valet av dagar kan du också välja att markera dagarna som betald frånvaro om informationen från CAB Plan används för löner. 


Viktigt! Om det finns planerade jobb på de markerade dagarna så kommer en varning visas och du bör då planera om dessa jobb först.




Alternativ 2 (Lägg till helgdagar eller arbetsfria dagar manuellt)


  • Välj Hela verkstaden i dropplisten vid Justera tid (1) längst upp till vänster
  • Välj Anledning (2) under Frånvaro, till exempel Utbildning
  • Välj Start- och slutdatum och bocka i Hela dagen (3) eller fyll i eventuella klockslag
  • Skriv i Beskrivning (4) , till exempel Utbildning
  • Klicka på Lägg till (5) 



  • Klicka på Stäng när du är klar