För att ändra i grunddata behöver du ha behörighet som CAB Plan Administratör.


  • Klicka på fliken Grunddata (1) i vänstra kolumnen
  • Klicka på Organisationsinställningar (2) under CAB plan
  • Gå till fliken SMS (3)
  • Klicka på knappen Redigera (4) nere i högra hörnet



  • Markera i rutan Aktivera SMS-notifiering
  • Markera i rutan Välj mobilnummer för SMS automatiskt
  • Dra och släpp telefonnummer i önskad prioritetsordning
  • Skriv i namn för din verkstad i fältet för Avsändare (max 11 tecken)
  • Markera om du vill använda virtuellt telefonnummer (svarsmodul). Då finns möjlighet för kunden att svara på SMS som skickas ut. 
    Observera att om du tillåter svar från kunden, så kommer inte verkstadsnamnet vara avsändaren i SMS, utan ett virtuellt telefonnummer. 



  • Välj i dropplisten när du vill att meddelande ska skickas vid Bokad tid för skadebesiktning, Påminnelse, lämna för inspektion, Bekräfta reparation, Påminnelse, lämna för reparation, Påminnelse, hämta efter reparation samt vid Kunduppföljning



  • Skriv i textrutan, den text som du vill ska skickas till kunden vid respektive tillfälle
  • Markera de uppgifter som ska bifogas i meddelandet, t.ex. bokningsdatum, verkstadsnamn och adress. Dessa hämtas från CAB’s kundregister



  • Texten XXXXXX ersätts med fordonets registreringsnummer i SMS:et
  • För Kunduppföljning kan du välja att bifoga en länk som exempelvis kan gå till en kundundersökning eller en instruktion om hur man skall ta hand om sin bil efter reparationen
  • I rutan för Påminnelse, lämna för reparation kan du välja vilket datum som ska skickas med i meddelandet; Datumet i ärendet eller datumet när första jobbet i reparationen är bokat.

  • Klicka på plustecknet vid Mallar om du vill skapa en egen SMS-textmall

  • Skriv in din text och klicka på OK



  • Klicka sedan på Spara i övre högra hörnet i fönstret för Organisationsinställningar